Cấp độ 2 – Luận án
17 ấn phẩm có sẵn
Đang tải...
Những tài liệu tải lên gần đây
- Ấn phẩmAssessing Inductive Reasoning, Scientific Reasoning and Science Motivation: Cross-Sectional Studies in Vietnamese Context(University of Szeged, 2022) Võ Văn, DễThe present research aims to explore developmental patterns in reasoning abilities and science motivation as well as their relationship with students’ background variables in different grade levels. Three cross-sectional investigations assessed 2241 students in 16 public schools in Vietnam. The first study explored development in students’ inductive reasoning and science motivation in 5th, 7th, 9th, and 11th graders. The findings showed that the older age groups tended to achieve higher scores than their younger counterparts on the inductive reasoning test, but students’ science motivation gradually dropped grade by grade. Multi-model Bayesian inference discovered that inductive reasoning, science performance, and parental involvement were the main predictors of science motivation. Furthermore, path analyses showed that inductive reasoning has an indirect effect on science motivation via a science performance variable. The second study, which assessed reasoning abilities and science motivation of 6th,8th, 10th , and 11th graders, revealed that students’ scores on inductive reasoning and scientific reasoning tests improved across grade levels. Path analyses suggested that inductive reasoning, scientific reasoning, father’s education, and parental involvement are chief factors in predicting STEM achievement. The third study developed a scientific reasoning test to measure control of variables strategy in physics in the 8th to 12th -grade students. The reliability and validity of the test were confirmed by the Rasch model. Development of control of variables strategy in physics in students was observed, but students’ motivation toward learning physics reduced slightly through grade levels. No significant difference was found betweenmales and females in reasoning abilities and science motivation, but a significant difference was indicated in physics motivation, favouring boys. Effects of multimedia on psychometric characteristics of the cognitive tests were confirmed by measurement invariance regarding administration modes, supporting the online groups on the item bundles constructed of figure-related materials. The implications for enhancing reasoning proficiencies and science motivation are also discussed further in each study.
- Ấn phẩmSưu tầm, tuyển chọn và nghiên cứu quy trình nuôi trồng hai loài nấm ăn và nấm dược liệu hoang dại tại Thất Sơn An Giang(Đại học Cần Thơ, 2017) Hồ Thị Thu, Ba; Trần Nhân, Dũng; Bùi Thị Minh, DiệuĐề tài sưu tầm, tuyển chọn, xác định độc tính cấp, xác định thành phần dinh dưỡng, thành phần dược tính, phân tích độc tính bán trường diễn, thử nghiệm trên dòng tế bào ung thư và đưa vào nuôi trồng một loại nấm ăn và một loại nấm dược liệu thu thập hoang dại ở vùng Thất Sơn, An Giang.
- Ấn phẩmBảo đảm nghĩa vụ bằng quyền tài sản tại các ngân hàng thương mại ở Việt Nam(Đại học Luật thành phố Hồ Chí Minh, 2024) Huỳnh, Anh; Phạm Trí, Hùng; Nguyễn Thị, ThủyĐề tài nghiên cứu những vấn đề lý luận về quyền tài sản bảo đảm (QTSBĐ), phân tích và đánh giá thực trạng quy định pháp luật về các loại quyền tài sản được sử dụng bảo đảm nghĩa vụ, phân tích và đánh giá thực trạng pháp luật về QTSBĐ tại các Ngân hàng thương mại (NHTM), tìm kiếm và đưa ra những giải pháp pháp lý góp phần hoàn thiện pháp luật về QTSBĐ trong hoạt động cấp tín dụng của NHTM.
- Ấn phẩmApplication of gum karaya and Bombacaceae gum as a novel film base material and a stabilizing agent for biodegradable films(Chungnam National University, 2020) Cao Thị, LuyếnThis study was investigated to develop biodegradable films from inexpensive film base materials, gum karaya (GKA) and Bombacaceae gum (BOG), which are acidic and branched polysaccharides obtained from exudates of the trees belonging to Sterculiaceae and Bombacaceae families, respectively. In addition, GKA was used as a stabilizing-agent in the film developed from the starch.
- Ấn phẩmGiải pháp gợi ý trong việc cố vấn học tập(Đại học Lạc Hồng, 2024) Huỳnh Lý Thanh, Nhàn; Nguyễn Thái, Nghe; Lê Huy, ThậpLuận án nghiên cứu thiết kế mô hình dự đoán kết quả học tập của sinh viên theo hướng tiếp cận hệ thống gợi ý. Mỗi sinh viên sẽ được dự đoán kết quả học tập của tất cả các môn học mà sinh viên này chưa học, sau đó sẽ lọc ra những môn học được dự đoán với kết quả cao để gợi ý cho sinh viên lựa chọn. Kết quả dự đoán của phương pháp này là khá tốt và hoàn toàn có thể áp dụng rộng rãi trong việc cố vấn học tập tự động.
- Ấn phẩmChính sách quốc phòng của nhà Nguyễn trên vùng biên giới Tây Nam Bộ giai đoạn 1802-1867(Đại học An Giang, 2024) Dương Thế, Hiền; Trần Nam, Tiến; Lê Tùng, LâmLuận án nghiên cứu làm sáng tỏ một cách hệ thống và toàn diện về chính sách quốc phòng của nhà Nguyễn cũng như quá trình triển khai chính sách này trên vùng biên giới Tây Nam Bộ trong giai đoạn 1802-1867. Trên cơ sở đó, đề tài chỉ ra một số đặc điểm, thành tựu và hạn chế trong quá trình thực thi, điều chỉnh chính sách này; đồng thời, rút ra bài học kinh nghiệm cho công cuộc quốc phòng của Việt Nam nói chung và vùng biên giới Tây Nam Bộ nói riêng trong giai đoạn hiện nay.